Bravo Tours fordobler overskuddet

Peder Hornshøj, stifter og adm. direktør

Bravo Tours adm. direktør, Peder Hornshøj, er glad for resultatet, men der er plads til forbedringer

Danmarks tredjestørste rejsebureau præsenterer et årsregnskab for 2015, hvor de mere end fordobler overskuddet sammenlignet med året før – alligevel er der stadig et stykke vej til målet, mener direktøren.

Kigger man på bundlinjen hos rejseselskabet Bravo Tours, så ser det rigtig lyst ud. 16,2 mio. kr. blev overskuddet før skat i 2015 sammenlignet med 7,5 mio. kr. året før.

– Det er jo rigtig positivt, og jeg er glad for resultatet, men vi stræber da efter at gøre det endnu bedre, siger administrerende direktør, Peder Hornshøj.

Her henviser direktøren til, at selskabet omsatte for 858 mio. kr. – og dermed udgør overskuddet blot omkring 2 %.

– At drive et rejseselskab handler om at være dygtige og få solgt alle pladser – vi tjener ikke særligt meget pr. rejse, så det er mængden af rejser og udsolgte fly, der driver forretningen. Vi har i 2015 sat passager rekord med 152.700 gæster. Det er dyrt at vokse, så på den baggrund er jeg meget tilfreds med resultatet, siger Peder Hornshøj.

Direktøren satser på at Bravo Tours kommer til at vokse endnu mere i 2016, og håbet er, at selskabet i fremtiden kan lave et resultat, hvor resultatet før skat udgør 4-5 % af omsætningen i stedet.

Plusser og minusser
Ifølge Peder Hornshøj er det forbedrede regnskab et resultat af flere ting.

– Vi har slidt i det både ude og hjemme og været på forkant med tingene hele året, så det er dejligt at hårdt arbejde belønnes, siger direktøren, men også en dårlig dansk sommer fik danskerne til både telefonen og tasterne for at bestille rejser.

– Set med direktør-øjnene var det dårlige danske sommervejr i 2015 slet ikke så skidt – folk savnede sol og varme, og det smittede af på salget helt ind i efteråret, fortæller han og tilføjer, at det også smitter af i 2016, hvor salget af sommerrejser er markant højere end sidste år – simpelthen fordi rigtigt mange danskere gik forgæves sidste sommer og nu vil sikre sig en rejse, inden det er for sent.

Omvendt har uroligheder i bl.a. Tunesien, vigende efterspørgsel på Egypten og flygtningestrømmen til den græske ferie-ø, Lesbos været med til at sætte sine negative spor på bundlinjen.

– Var det ikke sket, havde vi højest sandsynlig omsat for 1 milliard kroner i 2015 i stedet for – det går vi efter at ramme i år i stedet, slutter Peder Hornshøj.

Nøgletal
Omsætning: 858 mio. kr. mod 744 mio. i 2014
Resultat før skat: 16,2 mio. kr. mod 7,5 mio. i 2014
Resultat efter skat: 12,4 mio. kr. mod 5,6 i 2014
Passagerer: 152.700 (rekord)