Rekordsommer i rejsebranchen

Strand på Costa del Sol

Costa del Sol er blandt sommerens mest populære rejsemål

Den dårligste danske sommer i 38 år skabte feriepanik hos mange danskere. Men det skabte også glæde – i hvert fald i rejsebranchen, der allerede nu har haft en rekordsommer.

Med kun én dansk sommerdag i juli fik de fleste danskere ikke ligefrem den sommer, de drømte om. Til gengæld skabte det kronede dage i rejsebranchen, hvor man fik travlt med at finde bedre sommervejr til danskerne.

– Det har været en totaludsolgt juli. Det er det altid, men rejserne er solgt tidligere og hurtigere end de seneste år, ligesom de sidste restpladser i skoleferien har været solgt til meget høje priser. Det er mange, mange år siden, vi har prøvet noget lignende, fortæller rejseambassadør i Bravo Tours, Stig Elling.

Han formoder, at mere end 100.000 danskere ikke fandt drømmerejsen syd på – af en enkelt årsag:

– Vi havde ikke flere pladser og vi kunne ikke skaffe flere – hverken fly- eller hotelpladser. Alt var optaget og alt, hvad vi havde, blev solgt, siger han.

Tabere og vindere
På den måde blev danskerne delt i to – vinderne blev de, der havde sikret deres rejse i god tid, mens taberne blev de, der var sent ude.

– Vinderne kunne fejre købet på to måder i år. De fik deres rejse billigere, men de fik også det hotel og den ferie, de ønskede sig. De, der købte sent, kunne ikke være kræsne, men måtte tage det rejsemål og hotel, hvor der var plads, siger adm. direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj.

Rejselysten fortsætter
Men selvom skolernes ferie snart er slut, ser det ikke ud til, at danskerne har mistet lysten til sol og sommer – tværtimod.

– Den dårlige sommer smitter af – særligt på sensommeren, hvor vi allerede nu har solgt næsten 30 % mere i august og september sammenlignet med sidste år. Det samme gælder til vinter, hvor danskerne allerede nu sikrer sig sol og sommer. Mange af vores gæster kan slet ikke holde ud, hvis de skal igennem et helt år – måske endda to med tanke på sidste år – uden nogen form for sommervejr, siger Peder Hornshøj.

Generelt har det danske sommervejr fået danskerne til at bestille 5-6 uger tidligere end normalt. Bravo Tours solgte i juli 22.000 rejser – og kunne let have solgt 10.000 mere.